Mjukdelsbehandling/Triggerpunktsbehandling

Vi behandlar så kallade triggerpunkter med massage,
stretching, ischemisk kompression och akupunktur.

Vad är en triggerpunkt?

En triggerpunkt kan ofta uppstå som ett resultat av överansträngning av muskeln, men det finns många olika faktorer som kan påverka uppkomsten av triggerpunkter. Både fysiska och psykiska faktorer kan ha betydelse. Storleken på en muskel påverkar inte heller hur smärtsam en triggerpunkt är, utan det är snarare graden av irritation av muskeln. Det vill säga, en liten muskel kan vara mer irriterad än en stor muskel och således ge mer smärta. Och ju mer irriterad en muskel är, desto mer smärta uppkommer generellt.

En triggerpunkt definieras som en lokal spänning i en del av en muskel eller fascia och känns som en knuta eller ett band. Triggerpunkter förekommer nästan alltid på samma ställe i muskulaturen hos alla människor. Exakt varför de uppstår är inte utrett men man har kunnat se att statiskt muskelarbete och triggerpunkter har en koppling.

En triggerpunkt är öm vid palpation och kan ge smärta i specifika utstrålningsområden som ligger långt från själva triggerpunkten, detta kallas refererad smärta.

Ett exempel kan vara triggerpunkter i axlar och nacke som ger strålande smärta upp mot huvudet och spänningshuvudvärk eller triggerpunkter i sätesmusklerna som ger smärta ner i benen.

Behandling

Det finns många sätt att behandla triggerpunkter. Genom direkttryck så kallat ischemiskt tryck, stötvåg, stretching etc. men det viktigaste, förutom att få bort den aktiva triggerpunkten, är att finna den utlösande orsaken som gjort att triggerpunkten uppstått från första början.

Mjukdels- stötvågsbehandlingar

Strålande smärta upp mot huvudet, spänningshuvudvärk eller smärta ner i benen kan komma från triggerpunkter som behöver behandlas.

FAQ

Vi har samlat alla vanligt förekommande frågor kring symtom och våra behandlingar på ett ställe. Här får du svar på följande:

• Vilka besvär kan jag söka för hos en kiropraktor?
• Hur många behandlingar behöver jag?
• Hur går ett besök till hos en kiropraktor?
• Ska jag gå till kiropraktor eller sjukgymnast?
• Gör det ont med kiropraktisk behandling?
• Vad är det som låter när en kiropraktor behandlar?
• Är kiropraktiskt behandling säkert?

Du bokar tid hos oss via vårt bokningssystem. Klicka på knappen och se ett schema med lediga tider. Varmt välkommen.